Saturday 2 July 2011

Satria convert Cyborg (2003 - 2010)




Setelah kuda besi ku dijual pada Okober 2003, aku sambar sebuah proton satria 1.3 first model .....tahun 1995. kira ok la tu...sebab kami pun dah ada Proton Wira Aeroback 1.5. Maklumlah tempat kerja tak sama...maka bermula lah pulak kegilaan aku pada jentera beroda empat....kereta nie tak tahu nak gelar apa...kalau moto bole le panggil kuda....3 bulan dah pakai kete tangan aku dah gatal dah....mula-mula aku ubah design kereta dengan mengenakan bodykit GTI....fiber.....tapi aku rase kureng laa.....sebab keta aku first model lebih mirip kepada Cyborg.......pun begitu dengan enjin standard....kereta ku dah sampai ke KL, Perlis , Lebuhraya Timur Barat (2 kali) dan sepanjang jalan raya pantai timur ke Johor...
Seingat aku kereta nie x pernah buat banyak hal ....radiator bocor.......lepas tukar ok dah.......aircond..tak sejuk..biasa le kereta lama...servis tukar condenser baru, valve dan gas...dah macam air batu sejuknya.......

Masa nie majalah Roda2 dah lama aku tinggalkan....bertukar pulak kat majalah Putra, Otomania, Kereta, Hypertune, Shift, dan Auto Asean Car selain melayari internet....macam tu le nak cari ilmu nak seribu daya....kebiasaanya aku akan habiskan dalam 60-70 sebulan untuk buku atau majalah.....dari majalah tu lah baru aku tahu model kereta aku nie kat jepun dipanggil Mivec Cyborg... bermula dari itulah aku banyak buat survey dari segi harga, part dan kaedah pemasangan.....tapi sebelum nak ubah design kete tu aku  upgrade nadi utamanya dulu bagi memudahkan kerja-kerja pemeriksaan puspakom....akhirnya halfcult 4G91 Twin Cam manual  (1500cc) dari Best Zone Mount Austin dipilih setelah mengambil kira kos yang bakal dileburkan...kalau ikut nafsu..memang la 4G92 menjadi idaman hati ku (180hp tuh).....kerja-kerja naik taraf aku serahkan kat Naz Workshop Bandar Penawar.....kerjanya sangat kemas...2 minggu kereta aku dah boleh keluar.....memang berbaloi....dengan kuasa 110hp disumbat pulak pada kereta yang compact....nak dapat 0-180km/h semudah ABC...jer...tu pun ekzos aku standard mended...airfilter standard.....tak masuk pon performance part.....pada aku tak perlu...itu dah menyimpang jauh...heee.......


Enjin 4G91 Twin Cam 16v ....RM4K siap pasang

datang sekali dengan dashboard Lancer, Digital aircond & Stereng Momo ori

Kehebatan 4G91.....gear boleh tarik panjang...enjin jepun CBU maa......Penjimatan Minyak....High top Speed....kena body satria ....bedesup peginya....takat Vios & City.....boleh duduk sama tinggi....

Kalau tak silap, aku upgrade tahun 2007....tapi register awal 2008....aku buat sendiri...mohon tukar enjin hantar surat kat JPJ Putrajaya, dah lulus bawak gi pemeriksaan kat puspakom bayar dalam 40 kot.., dapat sijil kelulusan Puspakom baru boleh cop geran tukar enjin di JPJ Taman Daya...tak payah pakai runner...banyak save duit........keja mudah sebab kete dah ada geran aku dah abis bayar...


 Dis 2008, cuti sekolah akhir tahun aku bawa balik 4G91 aku ke Gerik, Perak. aku cadang nak buat bodykit kat sini.....dengan ditemani abang iparku En Halim..aku mula mencari bonet, Bumper dan skirt Mivec kat kedai halfcut Sungai Petani....dekat setengah hari baru le aku berjaya mendapatkan part-part tu....terutama bumper...banyak jenis tapi jenis yg ada sportlight petak kat bawah aku rasa paling cunn..dah beli nak kena pasang le pulak...nasib baik tokey halfcut tu rekemen kan member dia......lama jugak nak pasang bonet baru...maklumlah kedudukan tapak lock Mivec tak sama dengan proton .....tengah menunggu kerja2 memasang bonet siap aku dok pikir kat mana nak pasang bumper nagan skirt nie.....kat depan nun ada kedai kusyen....aku bernasib baek...dia syorkan Venis Bodykit.....tepat pukul 6.00 ptg aku ke kedai Venis...dia sempoi..."tak de hal saya boleh pasang tapi pukui 11.00pm baru siap"....aku tanya dia boleh tak bikin serupa Mivec...dia kata "U percaya sama saya maa" kata tokey muda yang keretanya dah masuk dalam majalah kereta ......kul 11.00pm...bodykit siap dipasang.....puas hati aku...Alhamdulilah.....


2 hari lepas tu..aku serahkan Mivec  Cyborg aku kat Jet Set untuk tukar warna....Gornada Black Honda...menjadi pilihan ku...kerja2 wiring sportlight pon aku subcon kat dia.....lepas 10 hari keluarlah kereta aku dari ketuhar Jetset...heee....nampak ganas dan hensem.... 

Skirt ori Mivec



 
Bonet, Bumper beserta lips ori Mivec

Spoiler Mivec Fiber
 Balik Johor, aku tukar seat depan jenis bucket jenama SCUSS, belakang balut jek...lebih kurang sama warna....

sporty
Tapi Jodoh aku tak lama dengan Cyborg...demi anak2 aku terpaksa korbankan dia untuk keluarkan Toyota Inova pada 2010.  Naza Citra yang kami beli menggantikan wira Aeroback pada 2006 mula buat hal....(radiator bocor kali ke-2)...nasib baek tak kacau enjin....lagi pula memandangkan anak pun dah masuk 3....ruang bagasi citra yang terhad dan 3rd seat row yang tidak ergonomik utk penumpang dewasa dan anak aku yang semakin tinggi...memberikan alasan kuat untuk kami menamatkan perkhidmatan Naza Citra  tuh......Cyborg aku terpakasa tolak memandangkan resale value Citra tidak tinggi...hutang ada 42k  value cuma 36k......mana nak down payment 10% Toyota lagi.....selamat tinggal Cyborg....jaga diri baek2 ......

Naza Citra @ Kia Caren 2.0 DOHC 16V (Jasamu dikenang)

4 comments: