Thursday 7 July 2011

Kawasaki ZXR250 ~ mengembalikan semangat rider


bersama kuda baru ZX2R
Setelah 7 tahun tidak menunggang kuda (selepas jual RXZ), dan selepas aku jual Cyborg kesayangan ku....tiba-tiba timbul perasaan minat untuk try aktiviti menunggang motosikal yang agak berkuasa..heee..hee..semuanya tercetus selepas melihat abang ipar aku,  abang Halim dah jadi setiausaha Gerik Motor Club...depa semua pakat main moto retro tuh...dalam group dia ada moto Suzuki XP 250, GSX 250, RGV 250, RGF 250 dan banyak lagi...bila aku tengok RGV250 yang buat aku geram semacam...bentuk dah mcm superbike...cuma enjin 2 stroke.......maka teringatlah aku pada model Kawasaki ZXR 250...superbike 4 stroke inline 4 paling kecil pernah berada di pasaran Malaysia pada tahun 1997-2001.......yang 2 stroke mcm Suzuki RGV, Yamaha RD, Yamaha TXR aku kurang berminat sebab aku lebih prefer yang 4 stroke.........

Seperti biasa survey dan kajian pon dilakukan...tak sangka walaupun dah dekat 10 tahun nilai moto nie drop 4-5 ribu jer....tengok kondisi jugak....akhirnya pada satu hari aku terjumpa lah model zx2r nie kat Taman Universiti.....tanpa rasa kesian kat duit...... aku leburkannya untuk mendapatkan seekor kuda class superbike berharga 16k.....belum keluar kedai.... tokey kedai dah racun aku pasang muffler carbon...bunyik ala-ala moto gp.......aku bersetuju sambil air liur aku meleleh...kegairahan....haa..haa....moto gp tuh......



                                  Masa mula-mula berkenalan dengan kuda yang ku cari-cari

Setelah urusan insurans, tukar nama selesai aku dengan idung kembang kempis pun membawa kuda besi ku balik ke Bandar Penawar.....masa kat Kulai sempat pulak mamat RXZ nak cucuk punggung kuda ku....aku dengan hensemnya  memulas telinga kuda aku...baru 180km/h...hilang kelibat RXZ tu.... baru ku tahu betapa hebatnya jentera Jepun yang baru berkuasa 250 jek.....bunyik jangan cakap...lah...sendiri dengar la baru tahu..inline 4 bro......
bila sampai taman perumahan aku jek...masing2 terpegun mendengar kelunakan bunyi yang merdu keluar dari lubang ekzos zx2r ku....isteriku senggih dan senyum....ok le tu....heee...(Malam yang indah tu ....anak-anak aku kontrakkan kat anak sedara aku) aku keluar makan dengan wife aku kat Sg Kapal Resort Penggerang....wow rasa muda balik la....haaaa....ha...haa...

Alhamdulilah motor yang ku beli dalam kondisi yang baik, sekali start terus hidup...x de la mati-mati .....cuma sekali tu buat aku cuak...tetiba mati...start hidup.. pulas teliga kiok...aku ingat apahal...rupanya minyak habis..nasib baik tokey tu ada pesan jgn lupa kalau minyak habis kena pakai minyak rizeb...maklum la model kawasaki nie x de fuel guage...

Motor nie cukai jalan 50 setahun, insuran ikut suka aku...sebab aku beli tunai...ari tu aku cover 10k lengkap all rider...campur tax 600.  NCD 0% bro...

Bila dah ada moto, tak de geng tak best jugak...member yang minat moto mcm aku belum bole ambik selagi kes di tak setel....so aku layan perasaan sesorang  je laa...sehinggalah aku dapat tahu rakan sejawat aku dah booking Kawasaki Versys 650....heee...dah ada geng ......


Anak ku Hazim (Belakang) dgn kwnnya Fahem menguji zx2r dengan mengunakan Vokal masing-masing

Memang sah lah Fok (nama glamer kwn aku) beli Versys, nak dijadikan cerita sebulan lepas aku angkat ZX2R, aku dan Fok kena bertugas di KL jadi dikesempatan tulah kami menunggang kuda masing-masing ke KL...oleh kerana kuda Fok belum lepas pantang setakat 140 je la kuda dia boleh lari......kuda aku pulak macam dimintak-mintak pulas telinga nya...so aku try le jugak top speed zx2r ku.......perggh...230km/h tuh......tapi rpm 16 tuh...kesian kuda aku  patut ler  boleh potong BMW...keh..keh....masa balik Johor Fok mula menunjukan keganasan Versysnya....aku yng bercc 250....tunggang langgang dibuatnya...mananya tak 160-180km/h dibantainya ....bole folow cumaa...heee..hee...kesian kuda aku.....3 jam sampai le kami kat Teluk Sengat...berhenti lunch belasah asam pedas yang lazat.........kat sini aku nak promote sesiapa yang gi Telok Sengat singgah le kedai makan kat simpang masuk Teluk Sengat......asam pedas di Marveloss......jgn datang lepas kul 1.00pm...gerenti dah licin....


104 comments:

  1. salam bro,
    nak tanya skit , mentenen muto ni tinggi tak? perolehan spare part masih mudah dapat ke? Orang kata mentenen muto ni mcm pakai keta honda ek...

    minta pendapat coz sy tgh dok usha moto ni..sy tgh wat comparison dgn balde 250r

    BudakJutawan,Perak

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah jawab di email anda....thanks bertandang ke blog brader....

      Delete
    2. salam bro, bleh bgtau maintenance moto ni tinggi tak? range hrge brape ye skarang?

      Delete
  2. Salam bro,
    nk tya benda y sama dgn smoothwave..
    mentenen muto ni tinggi tak? perolehan spare part masih mudah dapat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm....moto ni inline 4....myk hitam pakai 3 liter....oil filter lagi.....126 +50=176....3000km...boleh tahan le tingginya...spare pare so far kat Jb....masih ada lagi....saya biasa service kat motormantic tmn ungku aminah....kawasaki jb sparepart centre....tu pasal harga service boleh tahan....but puas hati....spare part masih ada....anda bole cari di facebook group...zxr250 johor...atau zxr250 untuk berkongsi pengalaman dgn geng zxr250....harap jwpan saya dpt membantu...tq...

      Delete
  3. pakai lagi ke motor tu?
    saya berkenan jug dengan motor ni..
    sebab bunyi dia terbaik... huhu.

    ReplyDelete
  4. Maaf lambat replay.....bulan pose nie malas nak online....
    yea..masih pakai lagi....tapi weekend dan bila ada aktiviti berkonvoi kecik2 jek....
    last bulan jun saya ke Tg Piai.......saya ada coretkan dalam blog ini...
    bunyinya memang menikam kalbu.....

    ReplyDelete
  5. Salam bro. Sy bdak newbie pkai kuda zxr 250 nie. Bru angkt je nir. Nk mntak tips2 pnjagaan bole? Ikhlas dr bdak muo. Hehe

    ReplyDelete
  6. Wasalam....maaf lambat balas....
    Tahniah krn telah memiliki moto yg kira legend nie....
    1. Zx2r ada 16v....saiznya kecil....so utk menjaga hayat kuda nie....jangan suka tarik rpm tinggi semasa gear rendah.....kalau dah gear tinggi tak pe....1st gear below 8k rpm ok.....
    2.sama mcm mana2 kuda besi yg lain jaga rantai....set rantai kuda kita ni boleh tahan regenya....yg kualiti lah...
    3. Recefire /kataw...kena maksure ok....kalau tak jaga ....bateri atau cdi akan burn...utk selamat pasang volt meter..bole beli dgn tengkujuh garage...cari kat fb...kalau start enjin volt tjk bacaan terlalu tinggi....ada problem kat Recefire/kataw....
    4. Antara 3 tu yg no 1 tu sentiasalah semat di hati bila dibakar semasa di trafik light oleh mesin2 2 stroke atau 250r.....biar depa gi dulu....lepas tu......awak pon tahu kan kekejaman zx2r bila naik sehhh.....

    ReplyDelete
  7. Salam, nk tnya area skudai ada tk kedai yg jual moto zx2r legend nih? Sy sgt sgt tertarik dgn bunyi dn kuasa liar nya. Student utm . Thankss

    ReplyDelete
  8. salam bro...
    nk tnya pendapat dan pengalaman....
    motor ni utk long distance ada masalah x sb sy tngl Jb tp kg kt Perak..?
    sy berminat juga dgn model ni,tp masih dlm mengkaji...

    ReplyDelete
  9. Wasalam...Farid n echizen.....saya telah menjawab pertanyaan melalui email.....harap dpt membantu kajian anda....

    ReplyDelete
  10. salam abg haimee,,sy amat tertarik dengan zxr 250..bercadang untuk beli untuk ulang alik pergi kerja,,maintanance & spareparts masih banyak lg x???kawan2 racun suruh amik ninja baru,,tp saya berkenan dengan 4-inline lagend nih,,minta pandangan abang,,,tq=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam
      Terima kasih melawat ke blog saya..
      Maaf lambat balas....kesibukan tugas membuatkan saya terlupa.....
      ZXR alah membeli menang memakai.....yg suka top speed nie la motornya....tapi kalau nak santai2 ninja 250r lebih sesuai....sbb zxr berat dah position tunggang agak membongkok....
      Penyelenggaran zxr agak tinggi berbanding 250r......spare part masih ada....memang cun model 250r....injection pulak tu......tapi ada kekurangan juga.....bunyi dan top speednya mmg mengecewakan....so pilihan di tangan anda.......

      Delete
  11. Bro, nak tanya skit.. Lokasi saya di KL - Selangor, spare part dan maintenance dekat area tu ada tak ?? nak ambil moto ni tapi takut x dpt maintain. Suka inline-4 tapi nak lower cc ... so ini pilihan terbaik.. mcm mana bro .. boleh advice skit ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tak ada masalah spare part di selangor dan Kl......boleh join kelab kawasaki zxr 250 (Induk).........sebelah selatan ada group ZXR 250 Johor.....model nie dah lama.....kadang2 suke merajuk.....heee...maintanance moto nie....agak tinggi jgk.......tu pon kalau rosak...kalau jaga baik2..in shaa Allah.....alah membeli menang memakai...

      Delete
    2. dulu ada seorang pomen yang pakar tentang muto nie di selangor..ramai yang bawa berubat kuda2 yang sakit kat meknik nie.....beliau digelar "tok moh Puchong"....cer google......

      Delete
  12. Salam der..ada mmbr nk jual zxr tak yg cun2.. Kalo ade roger la..asal enjin terbaek..ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.....kalau nak cari muto2 nie cantik dan dijaga oleh ownernya ....boleh cari di group facebook ini....zxr250 Johor........kalau ada yg nat letgo...in shaa Allah saya akan roger.....tq

      Delete
  13. salam bro...nak tanye ni zx2r ade spoket kecik ckit x

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam......maaf Cher Wan...saya pakai yg standart sahaja......yang kecil saya tak pasti.....

      Delete
  14. Saya minat moto ni.. Condition dia tiptop.. Cuma kewangan je belum cukup

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya minat kena ada dan kesabaran. In Shaa Allah moga impian tuan dimakbulkan satu hari nanti.

      Delete
  15. salam bro,
    saya selama ni mmg pakai kapcai je. skrg ni ingt nak tukar kepada bigbike tapi sebelum nak tukar cc besar nak bagi biasa dlu. so di hati skrg yang bekenan zx2r dan blade 250. lg bertambah bekenan la zx2r sbb tgk ramai convert body ke r6 r1 rabbit dsbnya. mmg smart. so sy nak mintak pandangan bro, sbb kalau nak dpt pun yg secondhand, mcm mana cara utk dptkan motor ni yg condition ok, sbb sy tak pandai sgt utk 250 ke atas ni. ada pernah cerita time f2f nak deal owner ckp ok baru overhaul tp bila dah cash and tuan baru bawak baru je keluar highway dekat 20km dah jem. risau jugak tu.

    ReplyDelete
  16. assalam bro . nk tnya mtor ni dh jual ke bro ? psl nmpk td kt tmn u . for sale .

    ReplyDelete
  17. Assalam.bro..nak tny..dari segi ketahanan enjin zx2r ni ok atau tak? Sy nak buat utk prjalanan ulang alik keje..ada yg ckp zx2r ada mslh valve, mslh enjin..tapi sy rasa mgkin itu anggapan je kot..blh bro kasi review skit..

    ReplyDelete
  18. Check email bro...saya dah jawab....
    terima kasih bertandang ke blog saya...

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum..mohon pencerahan.zxr ni xde fuel gauge.full tank moto ni blh pegi brape kilo.kalau kehabisan petrol,penggunaan rizeb plak blh bertahan sejauh mane?..berminat nk sambar sebijik zxr ni...(kudinmuda88@gmail.com)

    ReplyDelete
  20. waalaikummusalam Jimmy...terima kasih berkunjung ke blog saya.....saya dah jwb persoalan awk melalui email kerana lebih cepat....full tank zx2r lbh krg 14ltr....boleh pergi plus minus ..200km...Rizeb plus minus 30km...bgtg pada kelajuan ##
    .

    ReplyDelete
  21. waalaikummusalam Jimmy...terima kasih berkunjung ke blog saya.....saya dah jwb persoalan awk melalui email kerana lebih cepat....full tank zx2r lbh krg 14ltr....boleh pergi plus minus ..200km...Rizeb plus minus 30km...bgtg pada kelajuan ##
    .

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum tuan... saya dah beli sebuah zx2r ni, masalah moto saya ni adalah susah nak start tuan. awal pagi mau 3 - 4 minit tekan starter baru hidup. tu pun dah hidup nak kena hold throttle sampai enjin stabil.. boleh tuan bagi nasihat ckit.. pm pun boleh (dyarnth87@gmail.com)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...maaf saya terlepas pandang soalan tuan. Maafkan saya. Harap moto tuan dah okey. Start gunakan choke tuan...jangan hold dgn throtle

      Delete
  23. Legend betullah topik ni. Sampai 2016 masih relevan utk dibaca. Khabarnya Kawasaki nak keluarkan semula model terbaru 250 cc 4 inline.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin khabar angin jee....
      Kalau masuk pasaran...harga merecik tu tuan...

      Delete
  24. Legend betullah topik ni. Sampai 2016 masih relevan utk dibaca. Khabarnya Kawasaki nak keluarkan semula model terbaru 250 cc 4 inline.

    ReplyDelete
  25. Akum bro, mau tanya Kat mana nak cri tu hose washer tu? Dah nak hangkang dah ni.. Atau dah pupus dah..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm...maaf lambat balas
      Di Johor boleh cari di Jalan Susur

      Kl...motosing jalan pudu
      Selangor....three bikers saujana putra

      Delete
    2. boleh oder dengan
      QTECH PARTS CENTRE
      boleh pos

      wassap 017-799 9008

      masih byk part boleh dibeli..original tau

      Delete
  26. Nak tanya antara er6 vs zxr 25 mana top speed??..saja nak tahu sbb zxr spec lagi power

    ReplyDelete
  27. Nak tanya antara er6 vs zxr 25 mana top speed??..saja nak tahu sbb zxr spec lagi power

    ReplyDelete
  28. assalam bro...sy mmg berminat jentera legend ni..sy dari gerik..sekarang masih mencari jentera model ni yg terbaik..al maklumlah memandangkan usianya yg lm skit..klau xda ilmu bab ni kena cari otai rjin bertanya..masih pkai ke motor tu..klau ada memb club yg nak cari owner baru boleh saudara info di sini ya atau d mel sy..epalijau525@gmail.com..sekian terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada sorang member nak jual....scheme lucky strike...rim belakang dah convert 17 inci...senang cari tayar

      Delete
    2. Ada sorang member nak jual....scheme lucky strike...rim belakang dah convert 17 inci...senang cari tayar

      Delete
  29. moto ni memang legend... koleksi terbaik

    ReplyDelete
  30. market price masih maintain 12k - 16k. Ada gak yg convert spent dalam 6k... fuhhhhhh. The best thing about this bike is the F1 sound... Design ori masih relevan sampai sekarang. Berbaloi beli moto ni...

    ReplyDelete
  31. Yes bro.... i pun always saw a couple on this bike at penang bridge every morning (red/black bike). Very cool bike. I wish to have one like it. Anybody can recom 1 good bike in penang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Contact Zx2r group utara....boleh cari mereka di FB~Kawasaki zxr250 atau ZXR250 Unite
      Mereka selalu panaskan moto di litar UNIMAP...

      Delete
    2. Contact Zx2r group utara....boleh cari mereka di FB~Kawasaki zxr250 atau ZXR250 Unite
      Mereka selalu panaskan moto di litar UNIMAP...

      Delete
  32. check out MUDAH.com

    ReplyDelete
  33. Bro, tya sikit motor zxr ni kalau dh convert r6, hos tank tu dh dibuang tak effect apa2 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebanyakan yang dah convert dan buang hos tank, rectfire akan diubah, biasanya diletak di atas radiator/ bahagian luar untuk membolehkan angin melaluinya.

      Delete
  34. Salam bro...kos utk buat valve clearence biasanya berapa?

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum bang saya nak tanya.moto ni sesuai x utk long distance sbbnya tahun depan saya nak pergi konvoi ke laos dari kuantan.harap abang dapat bagi pandangan.

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Assalam bro..nak tanya dimana boleh dapatkan rim belakang size 17' utk zx250 ni.mahai gile beli tyr 18 ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh guna rim honda cbr 400

      Atau honda cb4 (kena modified) tapak brek...

      Delete
  39. Rupanya saiz tayar zxr ni 18 inci?

    ReplyDelete
  40. salam bang... cantiklah motor abg... nak tanya bang... exhaust mcm bag tu mana boleh dapat lagi... susah betul nak cari

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  41. Wslm...terima kasih....boleh tempah di sebuah kedai di Taman Universiti Skudai Johor...
    Dulu saya beli rm380.00
    Kalau berminat nt saya bgtw alamatnya

    ReplyDelete
  42. sangat berminat bang... saya guna style abra... rasa kurang menawan... bulas juga nice....

    ReplyDelete
  43. saya nak tanya juga... mcm mana kita nak tau motor kita nie cukup ke 2.6L ... mcm motor2 kaman semarang ada mcm screen nak tgk minyak tu ok ke ke tak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. check kat cermin sebelah kanan kulit enjin tu....

      Delete
  44. assalamualaikum tuan...saya baru je pakai moto legend ni zxr 250..boleh tak saya nak minta tips2 skit pasal moto ni..kalau boleh rpm yg elok brape ye bila gear rendah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. gear 1, 2...3...rpm jangan tarik tinggi sangat...8k ke bawah ok lee...sebab moto nie dicipta utk high rpm for top speed.....

      Delete
    2. stay mana nie...bagus kalau join group....model nie tengah naik semula....

      Delete
    3. saya stay di nilai..wahhh saya nak join group..mcm mana nak join ye?

      Delete
    4. Ok....masuk facebook add friend dgn PU Niel...dia Admin Kelab ZXR250 Selangor+N.9.....nanti dia masukan dlm wasap group belah sana

      Saya zon Selatan Johor dan Melaka

      Bgtw Cikgu from Johor bgtw

      Delete
    5. okay..terima kasih..nnti saya masuk dlm tu

      Delete
    6. bang saya dah cuba cari facebook dia..tapi saya keliru dia pakai gmbar apa ye?

      Delete
    7. Kelab kawasaki zxr250
      Atau
      Pu Niel
      Tak pun bg no hp awak...nt saya suruh dia mskkn dlm group wasap

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
  45. Assalamualaikum Bang..bleh tnye skit x.disk dpn motor ape yg bleh msuk kat zxr250 ye.nak masukkn kat double disk dpn tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak silap disc LC...tapi kena modified sikit...
      awang stay mana???

      Delete
  46. Replies
    1. Masuk fb..join Kelab zxr250 Johor

      Bengkel rasmi kami di kg tanjung langsat...

      Dia boleh buat....

      Pomen tu nama Shamsudin...fb dia Tajam Tajam

      Delete
  47. Dh join bang..hehhehe.tap br2 gak.

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum bro. Saya nk tanya ada ke kawan2 yg nk tolak zx2r ni?

    ReplyDelete
  49. Salam otai....nak tanya...rim elakang ape lg selain ninja 250 yg boleh masuk kt zx2r?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kalau masuk rim ninja250 xpayah nk mody, blh terus ngam ker bos...

      Delete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  51. Antara model yg rim belakangnya saiz 17 boleh masuk kat zx2r tanpa byk pengubahsuaian.

    Ninja 250r
    Balius 250

    ReplyDelete
  52. Minyak petrol tak ada meter kan hanya lampu merah.... berapa km blh tahan selepas nyalaan tu

    ReplyDelete
  53. Minyak petrol tak ada meter kan hanya lampu merah.... berapa km blh tahan selepas nyalaan tu

    ReplyDelete
  54. Assalam Disc brake apa ye yg ngam dengan zxr250 depan...

    ReplyDelete
  55. Jika tidak keberatan berkongsi pengatahuan

    ReplyDelete
  56. As slm tuan.. Sekarang dah 2020, tuan masih pakai zxr250 ni,?
    Rasa macam nak cari sebiji..agak2 parts dan maintenance masih reliable lagi ke?

    ReplyDelete
  57. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  58. as salam bang, saya pengguna baru. Dah banyak kali saya baca blog abang ni; tahun ni baru tercapai impian nk naik kuda perang zx2r..

    saya guna untuk ulang alik keje, kelantan terengganu. boleh abang bagitahu sedikit sebanyak cara guna dan servis. smoga Allah membalas jasa baik abg dgn sebanyak rahmatNya.

    aizat.oe@gmail.com

    ReplyDelete