Saturday 2 July 2011

Yamaha RXZ 6 Speed ~Bermulanya jiwa seorang rider

Memori bersama RXZ 6 speed 1996-2003

                              Moto ku ... yang digelar Aprilia...hee..hee..

Bugis ...banyak mengajar aku ilmu tentang moto nie...mempunyai gaya tunggangan yang hebat...

Minat ride nie bermula sewaktu aku melanjutkan pelajaran ke UTM Skudai sekitar tahun1995....dalam tahun 1996 seekor kuda besi buatan jepun "Yamaha RXZ 6 speed" 2nd hand menjadi pilihan ku untuk dijadikan tunggangan ke kuliah dan balik kampung setelah diracun dan dibakar oleh sahabat2 ku...ternyata pilihan ku tepat..walaupun dengan keupayaan 135cc jentera 2 stroke Yamaha nie ketika itu menjadi kegilaan mat-mat rempit....cukup pickup dan top speed yang hebat....Masih segar dalam ingatan ku kenangan bersama rakan sekuliahku ketika itu...Bugis, Joe, Arwah Botak, Bob, dan Mael.....kira kami macam team Yamaha Marlboro le .....asap dan bunyi ekzos moto kami  dah cukup membantu menghalau nyamuk aedes dari melepak di Fakulti PPSM.....

Pengalaman pahitku.....apa lagi kalau bukat eksiden ....bole le pulak 2 kali eksiden dalam sehari...mula-mula jatuh , jalan tak elok dan licin ketika tu  hujan.....20 minit lepas tu bantai bontot mercedes kat trafik light skudai....Fork bengkok...Firing Calar.....Alhamdulilah aku selamat...luka-luka ringan jek....kasut but ala2 dr cardin telah selamatkan jari kaki ku dari diparut tar....bayangkanlah kasut tu berlubang.....nasihat aku kepada rider-rider pakai le kasut yg sesuai utk keselamatan...

Pengalaman mengabrakan...moto aku jem piston..kat highway....area Sedenak...arah ke selatan ke JB.....masa tu aku balik dari Batu Pahat dengan Joe dan Yo.....moto 2 lejang bro....2t x support....dengan semangat brotherhood...kuda ku selamat sampai ke Skudai tanpa menaiki lori.....tunda guna kaki ....tq Joe dan Yo...

Pengalaman manis.....berjaya sampai ke Bukit Kayu Hitam pada tahun 2001.....Aku dengan kudaku,YB dengan Honda EX5nya, manakala Mat Perlis dengan Suzuki Phanter Gammanya.....betolak dari KL ke Jitra utuk program ROS (rancangan orentasi sekolah) 2 minggu....2 hari lepas tu baru aku gi Bukit Kayu Hitam.....yang sangat manis moto nie memberikan aku semangat mengorat Wife aku kat UTM dulu...Heee...heee...hee....

Aku tak pernah merempit...tapi test power pernah ler....moto aku setakat 180km/h je....Moto arwah Botak memang power.......bermeter- meter aku tertinggal kat belakang dia....aku rasa lebih 190km/h le kuda dia tu....Al-Fatihah utk sahabat ku yang telah kembali ke Rahmahtullah pada 2003 akibat sakit dalam perut....

setelah berumahtangga pada dis 2002, aku jual kuda ku kat kedai untuk beli Mitsubisihi Cyborg (Satria la..).....masa tu tengah menanti kelahiran anak sulung...sikit pun x rasa apa-apa kat kuda tu....tapi bila anak aku dah selamat dilahirkan....sedey la pulak...x dapat nak tunjuk anak aku kuda besi yg banyak berjasa kat bapak dia......kat mana le ko sekarang...maafkan aku yek.....bermula dari Oktober 2003 hingga lah Nov 2010 aku bersara dalam arena riding.........

3 comments: