Friday 16 November 2012

KAWASAKI ZXR250~Karnival Bermotosikal Kuala Kangsar Perak - 14 April 2011

Salam semua yang membaca.

Selepas konvoi ke Tanjung Leman....aku tak sempat nak buat coretan...terlalu sibuk dengan kerja....kuda besi hijau tuu...aku dah tukar dengan kuda yang lain....sebab teruja dengan kemantapan mesin kuda zxr merah hitam.....still 250 tapi blok silinder dah rebore...up sikit le cc tu......boleh tahan pickupnya.......


Selepas tukar persalinan baru...kudaku mula buat hal....(aku syak mungkin ada part yang kena tukar nih...) so nasihat aku kepada rider-rider kalau nak cat kuda tu..cabut la part-part yang penting eg; recefire & CDI....kisah duka nie bermula semasa aku otw ke Kuala Kangsar 13 April 2011.....motor aku kong kat Pagoh.....Alhamdulilah nak jadik hal pun dekat dengan kampung atuk aku .. so dengan bantuan lori Pak cik,  aku bawak le kuda nie ke wad kecemasan di BMC workshop yang terletak di Batu Pahat.....memey rock lagi batu la... Batu Pahat nie.., ada kedai jual halfcut superbike...macam tak percaya... hasil bedah siasat...recefire kong...bateri melengkung...CDI out of service...perghh....sabar je laa....setelah 4 jam di bilik bedah...sihat la semula kuda ku walapun tak 100%.....malam lepas mandi, solat dan dinner kat umah che Razak di Tongkang Pecah...tepat jam 9.00mlm....kudaku lari gagah berani di atas highway...kalau ikut hati memang tak mahu jalan malam-malam nie...dah terpaksa....ini bukalah kali pertama aku menunggang ke Utara...dulu aku dah pernah tunggang RXZ hingga ke Bukit Kayu Hitam....so dengan semangat, pengalaman dan iringan doa pelan-pelan aku kayuh ke Perak~120-140 km/h........kat atas jalan penuh dengan konvoi motor dari pelusuk tanah air...semuanya ke satu destinasi ...Kuala Kangsar ...macam-macam motor ade ...motor klasik, motor vespa,..motor retro dan banyak lagi...meriah sungguh.....3.00 pagi sampai le kudaku di Kuala Kangsar...tapi aku teruskan perjalanan ke Gerik Perak...rumah abang iparku sebab dah janji nak konvoi bersama-sama dengan team dari Gerik Motor Club.... 4.00 pagi sampai le aku kat umah abang aku...sembang-sembang jap lepas tu...zzzzzzzzz

14 Oktober 2012....jam 6.30 pagi aku terjaga dari lena....tengok abg aku dah siap solat dan sedang mengusap-ngusap kuda padinya gsx250......apa lagi.... aku terus mempersiapkan diri.....7.00 pagi kami bergerak ke stesen bas Gerik....di sana Bro Atan and the geng dah tunggu......kalau tak silap pagi tu kuda-kuda yang turut serta ialah....Suzuki RGf250, Suzuki GSX250,  2 buah Suzuki XP 250, Kawasaki ZXR250, Yamaha RXS, Suzuki Panther 150, Honda Nsr 150, 2 buah Yamaha TZM ...cukup Corum kami pun bergerak ke Lenggong Perak dan bersarapan.....pagi tu lepas sarapan, pekan Lenggong kena gegar dengan mesin-mesin kuda team Gerik n Lenggong....kena gegar ok lagi...kena sembur asap putih mesin-mesin 2 stroke yang tak tahan tuu....hhhuuuu


Dah nak sampai ke Kuala Kangsar,  awek Jepun abang aku Suzuki GSX buat hal....tercirit-cirit pulak.....Crab dia buat hal.....masalah tu diselesaikan oleh bro Atan sambil menyanyi lagu Yuna...heee...hebat otai sorang nie....


                                    jika tidak berjaya Bro Amin sudah bersedia mencucuh apinya

                                                      Suzuki RGF 250 milik Bro Atan
Tepat jam 10.00 pagi kami sampai le ke event tu....ramai betul rider yang datang...Lepas parking kat tepi sungai aku follow Bro Atan jumpa dengan presiden RD Club Selangor.....wahh...hebat-hebat betul kuda diaorang.....Yamaha RD250~RD350....


 
                                                      bersama my brother....n Bro Krii


Gambar ni kawan download dr rmr....zx2r aku nun jauh dibelakang tuh...nampak firing depan jeh...
 

Macam-macam aktiviti ada kat sini, yang jual spare part motor, stiker, baju, dan lain-lain...ada juga pertandingan vespa tercantik dan cabutan bertuah....jam 2.00 petang kami bergerak pulang ke Gerik, Perak.  Malam tu penat sungguh... aku lena awal....esok jam 7.00 pagi, selepas sarapan aku meninggalkan Gerik perak pulang ke Johor......3.00 petang aku sampai kat Kulai.....aku rasa letih sangat so singgah le rumah akak aku di Indahpura.......Call my lovely wife suruh ambil aku...tak larat le nak bawa balik ke Bandar Penawar......kalau highway Senai-Desaru dah buka memang aku teruskan perjalanan.

Dua minggu lepas tu mai Kulai nak bawa balik kuda....tapi dia buat hal lagi,,,,jalan sikit kiok...jalan sikit kiok....last tu dia pengsan depan kedai muto apek kat Kulai tu...dia rekemen hantar kat workshop member  dia "Motormatic Workshop" di Taman Tun Aminah...Satu lagi hikmah disebalik kesulitan yang aku hadapi....aku bertemu dengan otai Kawasaki zx2r....Mr Albert Man...memang sempoi.....Albert nasihatkan aku agar menukar urat saraf utama kudaku yang baru...maklumlah  dah 12 tahun tuu....Alhamdulillah kudaku semakin sihat dan aku lupakan niat nak jual dia kat kedai sup gaer box....thanks en Albert...sehingga kini aku banyak rujuk kudaku ke kliniknya...heeee...











No comments:

Post a Comment