Friday 27 December 2019

SOUTHERN OLD BIKES CLUB RIDE TO AONANG KRABI 2019



RIDE PENHUJUNG TAHUN 2019 KE AONANG KRABI THAILAND




 SIPNOPSIS RIDE

RIDERS
AKU YAMAHA FAZER800
MANSOR YAMAHA FAZER1000
HIRMAN HONDA CBR 600 f2
TAJAM-TAJAM  KAWASAKI ZX7R L


3rd Dec 2019


12.00am  Aku dan Tajam-tajam bertolak dari RNR Layang Lebuhraya Senai-Desaru E22
10.00am  Aku dan Tajam-tajam sampai di Gerik, Chek in kat rumah agam aku di sana

RnR Layang

Sungkai Perak

4th Dec 2019
830am  Hirman dan Mansor bertolak dari Hentian Sebelah Yong Peng
4.30pm mereka sampai ke rumah ku.
8.00pm makan kat Star Park Atan Batu 2 Gerik
             spoket depan aku pulak buat hal, Alhamdulillah Tajam-tajam kasi settle 😁


5th Dec 2019
7.30am   Bertolak dari Gerik melalui jalan Gerik -Baling                 
               dan masuk Lebuhraya melalui Plaza Tol Kulim.
10.00am  Refresh dan sarapan ringan di BHP RNR Gurun
11.30am  Hirman dan Tajam-tajam tukar duit Thai dan kami beli sim kad                      Thailand (RM15.00 utk 9 hari unlimited) - beli kat Bukit Kayu                      Hitam atas sikit dari  Changlon
12.30pm  Cross Boader di Kompleks Imigresen Wang Kelian Perlis


Kabus masih kelihatan

2.00pm    Singgah Route CJS 406 Satun- Beli baju dan sticker, lagipun aku                                                           tempah penginapan di Bara Resort melalui Cikgu Joe
2.30pm    Lunch di NAVA Seafood tepi pantai.....tahun lepas berdua kena Bath 800.00
                kali nie berempat kena  Bath 1100.00,  aku dah pandai sikit adjust menu kali nie                                    berbanding  tahun lepas.                 
3.30pm    Check in di Bara Resort Bath 700 x 2 chalet
                Malam kami pergi ke karnival Local Food di depan Resort  (view point Pak Bara)


Pak Bara View Point

pemandangan waktu matahari terbenam di Pak Bara

Minggu nie ada Festival Local Food di Pantai Pak Bara, tak dapat la peluang Hirman dan Mansor bergambar bersama motorsikalnya di view point.


6th Dec
                Sarapan dulu di warung Melayu di Pak Bara dekat dengan masjid, ini kali ke dua aku
                dan Tajam-Tajam sarapan di situ.
             

aku suka roti canai dan teh tariknya, mengimbau kenangan ngeteh bersama atuk aku dulu-dulu

                9.00am Bertolak

                12.30pm Refresh di PAKMENG Beach

             







         

    4.30pm Sampai di Aonang Eco Inn, Check in
               

Hotel tempat kami menginap

Masjid erhampiran tempat penginapan kami

banyak kedai makan Halal di area penginapan kami
                Makan Malam di Bangboo Restaurant depan hotel, hotel kami dekat dengan Masjid dan
                banyak kedai makan Muslim di situ. Lepas makan ronda-ronda dan shopping buah tangan
                untuk dibawa pulang.



7th Dec 
                7.00am Bertolak

                Bergambar di Aonang Viewpoint-ikan layar




                9.00am  Bergambar di monumen ketam dan sarapan

               

kali kedua sampai di sini

             

                9.30am  teruskan perjalanan
                4.00pm selamat cross boader Malaysia melalui wang Kelian

                8.30pm kami check in di Rumah Kayu Homestay Bedong, Sungai Petani Kedah
             


Gunung Jerai nuuu


dari kamar, terbentang luas jelapang padi

Rumah kayu ini berasal dari Changloon dipasang semula di sini
aku suka sangat dengan rumah kayu nie, mengimbau kenangan







8th DEC 2019

 11.30am kami check out, lewat dari planning asal kerna nak tunggu bengkel tayar buka, Tayar Tajam-tajam dah nazak tu.

Artic Sungai Petani

Kami menyambung perjalanan dan turun Taiping untuk makan tengahari dan Solat. Terkandas di situ hampir satu jam lebih kerana hujan lebat. Selepas Asar kami meneruskan perjalanan ke selatan. Kali ini kami ditimpa hujan bermula selepas melepasi terowong Monora. Hujan semakin lebat setibanya di kawasn Jelapang Ipoh, akau dan Mansor berteduh sebentar, selepas hujan reda kami meneruskan perjalanan. Di jelapang semasa berteduh aku hampir tergelincir semasa melangkah melepasi divider besi untuk berteduh, akibatnya aku terseliuh dan jari sebelah kiri kaki ku yang hujung sekali retak. Tuhan je yang tahu macam mana aku menanggung kesakitan pada masa itu menunggang dari situ hingga ke Tapah.  

Lepas isi minyak di Tapah aku menuju ke arah kawan-kawan ku yang telah lama sampai. aku buka kasut sapu ubat dan telan Pain Killer. Kami mengambil keputusan untuk bermalam di Tanjung Malim (Homestay Kembara). Kebetulan anak saudara ada tinggal berdekatan aku pinjam kereta untuk basuh baju di Dobi dan pergi makan di kawasan sekitar. Thank You Along dan Suami..semoga Allah membalas jasamu.


9th DEC
8.30am kami check out
selepas sarapan kami meneruskan perjalanan
Perhentian kami di RnR Dengkil, Warung Pisang Goreng Tepi Masjid Simpang Ampat Melaka, RnR Pagoh dan RnR Layang E22
Alhamdulillah 4.30 petang selamat sampai di rumah.







1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete